top of page
Zdjęcie autorapresente

Jak zacząć prezentację? Zasada piramidy - narzędzia konsultantów do projektowania prezentacji

Zaktualizowano: 18 sty 2023

Jak rozpocząć organizowanie danych a następnie samą prezentację? Zasada piramidy może Ci się podobać, możesz jej nienawidzić, a może nigdy o niej nie słyszałeś, ale jest bardziej niż prawdopodobne, że widziałeś ją w prezentacji.

W tym wpisie omówię, czym jest zasada piramidy, jak jest wykorzystywana przez najlepsze firmy konsultingowe

i dlaczego jest tak przydatna w wielu typach prezentacji.


Mówiąc prościej, zasada piramidy w tworzeniu prezentacji to ustrukturyzowany sposób komunikowania się, gdzie najpierw zaczynasz od głównego tematu, czyli od góry,

a następnie analizujesz i argumentujesz szczegóły tego głównego tematu.


Zasada piramidy ma zastosowanie w planowaniu całej prezentacji, jak również

w planowaniu pojedynczego slajdu.







Załóżmy taki bardzo prosty przykład, że zapytałeś swoją przyjaciółkę, kto jest jej ulubionym piłkarzem, a ona odpowiedziała coś takiego:

Lubię graczy, którzy potrafią strzelać bramki, potrafią też być liderem dla zespołu a jednocześnie umieją pogodzić życie rodzinne i mają szerokie horyzonty w biznesie. Więc naprawdę lubię Roberta Lewandowskiego.

Zwróć teraz uwagę na strukturę tej odpowiedzi.

Powód numer jeden: lubi graczy, którzy potrafią strzelać bramki.

Powód numer dwa: lubi graczy, którzy potrafią być liderem dla zespołu.

Powód numer trzy: lubi graczy, którzy godzą życie osobiste.

Powód numer cztery: mają szerokie horyzonty w biznesie.


A potem odpowiedź pojawia się na samym końcu. Jest to całkowicie normalny i akceptowalny sposób odpowiedzi na pytanie. Ale powiedzmy, że zamiast takiej wypowiedzi, zastosowała zasadę piramidy. W takim przypadku mogłaby powiedzieć coś w tym stylu:


Moim ulubionym zawodnikiem jest Robert Lewandowski, ponieważ strzela dużo bramek, jest liderem zespołu, łączy życie osobiste z zawodowym i rozwija dodatkowo biznesowe projekty.

Więc zwróć uwagę na różnicę między tymi dwoma wypowiedziami. W drugim przykładzie przechodzi od razu do rzeczy, a następnie podąża za swoim rozumowaniem dla tego głównego punktu. I to znacznie ułatwia mi jako słuchaczowi, ponieważ kiedy już wiem, że mówi o Robercie Lewandowskim, znacznie łatwiej jest podążać za jej rozumowaniem.



Jak to będzie wyglądało w prezentacji PowerPoint?


A teraz weźmy ten przykład o krok dalej i powiedzmy, że ona to zaplanuje na papierze w formie prezentacji.









Więc mamy główny punkt, że Robert Lewandowski jest jej ulubionym graczem,

a następnie cztery powody, które opisaliśmy wcześniej. A następnie mamy kilka szczegółów do tych powodów.

Oto zebrane informacje, które przypominają piramidę z głównym punktem na górze,

a szczegóły uporządkowane poniżej w logiczny sposób.


Ale dzieje się tu jeszcze coś bardzo ważnego. Każde pole ma za zadanie uchwycić główny punkt wszystkich pól poniżej. Na przykład to pole "strzela dużo bramek" zawiera ładne podsumowanie dla tych dwóch poniżej. I oczywiście, jeśli spojrzysz na nasze górne pole, ono zawiera podsumowanie całej piramidy.


W tym miejscu warto zatrzymać się, aby zauważyć, że cały pomysł na zasadę piramidy wyszedł od Barbara Minto, która była konsultantką w McKinsey w latach 60. Jeśli więc chcesz zgłębić temat, jej książka jest naprawdę świetną lekturą.


Gdy mamy rozrysowaną piramidę, możemy zabrać się za wykonanie slajdów. Jedna piramida, może odnosić się do jednego slajdu, jak również każdy z elementów możemy traktować jako pojedynczy slajd. Zobaczmy na schemacie jak będą przebiegały slajdy:





Schodzimy w dół z naszymi argumentami slajdy numer 1,2,3,4 a dopiero kolejno przechodzimy do drugiej grupy argumentów czyli slajdy numer 5,6,7 i tak dalej.


Zwróć uwagę, że jej pierwszy slajd jest głównym podsumowaniem. A potem przechodzi do szczegółów na następnych slajdach. To jest zasada piramidy w działaniu. I właśnie tak najlepsze firmy konsultingowe stosują to w swoich prezentacjach dla klientów. To podejście ma wiele zalet, ale jedną z nich jest to, że jest bardziej wydajne. Jeśli twoja przyjaciółka czekałaby do samego końca, aby powiedzieć ci o swoich ulubionych graczu, twój mózg nie będzie musiał wtedy wracać i myśleć o różnych powodach, które już ci podała. I oceniać każdy powód po fakcie.


Ale jeśli powie ci odpowiedź z góry, możesz ocenić każdy powód, który podaje,

a następnie zdecydować, czy jest to coś, z czym się zgadzasz.

Pamiętaj, że nadrzędnym celem Twojej prezentacji jest uczynienie jej tak prostą do zrozumienia, jak to tylko możliwe.


Jak wygląda zasada piramidy zastosowana do prezentacji biznesowej?

Zobaczmy przykład slajdu wykonanego przez firmie Deloitte:




1. Zaczynając od góry, mamy tytuł który tłumaczy cały slajd. Już czytając tytuł mamy kluczową tezę którą będziemy bronić na slajdzie. Czytając sam tytuł, dostajemy kluczowe informacje skondensowane do jednego zdania.


2. Dwa podtytuły na slajdzie, przedstawiające argumenty. Argumenty to podsumowanie danych które są poniżej.


3. Następnie mamy przedstawione tzw. "suche" dane. Sam argument jest stwierdzeniem i podsumowaniem danych. Poprzez zaprezentowane dane jesteśmy wiarygodni. Jeśli prezentujemy dane to dobrze również podać ich źródło.






Jeśli chcesz nauczyć się jak korzystać z zasady piramidy w prezentacjach biznesowych, skorzystaj z naszego szkolenia.



346 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page