top of page

Prezentacja do czytania według metody STOP

Zaktualizowano: 12 kwi 2021

Prezentacja do czytania to dokumenty wizualne, opracowane w oprogramowaniu do prezentacji, które są przeznaczone do czytania i zazwyczaj do samodzielnego zapoznania się z treścią. Prezentacje tego typu są również przeznaczone do wydruku.


Chociaż używanie oprogramowania do prezentacji jest obecnie najłatwiejszym sposobem tworzenia prezentacji do czytania, koncepcja ta faktycznie wyprzedza oprogramowanie. W rzeczywistości Hughes Aircraft opublikował raport o sekwencyjnej organizacji tematycznej publikacji (Sequential Thematic Organization of Publications - STOP) w 1965 roku.


Gdzie wykorzystywać prezentacje do czytania?


1. Prezentacja przed spotkaniem

Najbardziej efektywne rozmowy mają miejsce, gdy wszyscy są w pełni poinformowani. Rozprowadzając taką prezentacje przed spotkaniem, możesz zarezerwować większość spotkania na budowanie konsensusu. Jest to szczególnie przydatne, gdy temat jest bardzo złożony.


2. Prezentacja zamiast spotkania

Osoby na wpływowych stanowiskach czasami mówią: „Wyślij mi swoje slajdy”, zanim umówią się na spotkanie z Tobą. Prezentacja pomoże Ci w pełni wyjaśnić swój pomysł, nie będąc na spotkaniu. Tego typu prezentacje to często tzw. pitch decki dla inwestorów.


3. Prezentacja jako materiał referencyjny

Informacje powinny wzmacniać rozmowę, a nie odciągać od niej uwagi. Łączenie słów i elementów wizualnych wokół jednej idei ułatwia ludziom odwoływanie się do informacji w ogniu dyskusji.


4. Prezentacja jako materiał uzupełniający

Prezentacje często odpowiadają na pytanie „Dlaczego powinienem przyjąć Twój pomysł?” Po formalnej prezentacji ludzie potrzebują materiałów, do których mogą wrócić i ponownie się z nimi zapoznać.


Jak konstruować prezentacje do czytania?


1. Proporcja slajdu

Współczynnik proporcji 4:3 dobrze sprawdza się w przypadku dokumentów do czytania na urządzeniach i dobrze się drukuje na papierze. Drugim formatem jest format A4. Możesz znaleźć ten format w PowerPoint w zakładce Projektowanie, funkcja Rozmiar slajdu.


2. Jeden temat na jeden slajd

Zwolennicy metody STOP wierzyli, że przekazywanie informacji poprzez umieszczenie pojedynczego pomysłu na stronie a następnie wspieranie go tekstem i obrazami jest bardziej zwięzłym i efektywnym sposobem budowania skomplikowanych dokumentów, raportów i publikacji. Według metody STOP dzielimy złożone pomysły na małe porcje informacji co daje czytelnikom czas na przyswojenie informacji we własnym tempie.


3. Dziel tekst na mniejsze fragmenty

Ustaw kolumny i rozmiar czcionki tak, aby każdy wiersz tekstu zawierał od 50 do 70 znaków (lub od 12 do 15 słów). Jest to optymalna długość dla czytelności i znacznie zwiększy czytelność tekstu online lub drukowanego.















4. Hierarchia tekstów

Najskuteczniejszym sposobem zachowania spójności jest ustalenie hierarchii tekstu. Hierarchia tekstu to zestaw reguł, które określają wygląd poszczególnych elementów tekstu. Na przykład możesz zdecydować, że tytuł slajdu będzie zawsze pisany WIELKIMI LITERAMI w lewym górnym rogu, przypisy będą zawsze kursywą, a napisy będą zawsze jasnoniebieskie. Będziesz musiał ustalić własną hierarchię tekstu. Są to decyzje, które ułatwią Ci utrzymanie spójnego wyglądu prezentacji, a czytelnikom łatwą nawigację po informacjach.



Przykładowe typy tekstów:

A. Nagłówki zawierają tytuły zawierające od 6 do 10 słów wokół głównego tematu slajdu - wielkość tekstu 22pt

B. Podtytuły zawierają tezę lub podsumowanie głównego punktu slajdu - wielkość tekstu 16pt

C. Akapity grupują zdania w kompletne myśli - wielkość tekstu 12pt

D. Punktory do porządkowania treści - wielkość tekstu 12pt

E. Cudzysłowy używane są do podkreślenia i wyróżniania ważnych treści w jednej linii lub powtórzone w ramce - wielkość tekstu 14pt


5. Tło prezentacji

Często slajdy są drukowane lub czytane na ekranie. W przypadku drukowania, najlepiej jeśli tło slajdów jest białe, aby było przyjemne dla oka i przyjazne dla druku.


6. Kolory w prezentacji

Dobrze jest mieć dwa typy kolorów w prezentacji. Jeden neutralny, czyli jakiś ciemny do łatwego przyswajania treści. Drugi kolor, podkreślający, który może być wybrany na podstawie identyfikacji wizualnej firmy lub według preferencji.


7. Animacje w prezentacji

Ponieważ animacje można oglądać tylko w trybie pokazu slajdów, to używanie ich w prezentacjach do druku lub czytania mija się z celem. Przygotowując prezentację do wydruku, po usunięciu wszystkich animacji, sprawdź dokładnie, czy np. elementy, które wcześniej znikały ze slajdu, teraz nie zasłaniają innych treści.

107 wyświetleń0 komentarzy

Comments


bottom of page